تواصی (وتواصوا بالحق و تواصو بالصبر)

بیان مباحث و تحلیل های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با محوریت امر به معروف و نهی از منکر ازجامعه و تحلیل رخداادها و موضوعات روز

تواصی (وتواصوا بالحق و تواصو بالصبر)

بیان مباحث و تحلیل های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با محوریت امر به معروف و نهی از منکر ازجامعه و تحلیل رخداادها و موضوعات روز

تواصی به حق و تواصی به صبر دو رفتار مهم انسان های رستگار و مومن می باشد که در کنار ایمان به خدا و انجام اعمال صالح به آن اقدام می کنند و وجه تمییز آنها با انسان های زیانکار ( ان الانسان لفی خسر) می باشد.
در این وبلاگ مطالب فرهنگی- اجتماعی و سیاسی با محوریت امر به معروف و نهی از منکر گذاشته می شود. در این وبلاگ مباحث، موضوعات، رویدادها و تحلیل های به روز جامعه در حد توان و وسع قرار داده می شود.
امید است، نشر این مطالب باعث ارتقای بینش مخاطبین و توصیه های آن سبب ارتقای رویکرد اصلاحی در جامعه گردد.

  • ۰
  • ۰

چند وقت پیش بود که مصاحبه ای با خانم واشیانی پور عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در پایگاه خبری تحلیلی ندای اصفهان منتشر شد(+) و ایشان طی جمله ای گفته بود: «در زمینه حجاب تندروی و کندروی هردو آسیب زا است، همانطور که در قانون اساسی کشور توصیه شده خانم ها با حجاب و پوشش مناسب باشند و نوع آن اختیاری است، البته چادر حجاب

برتر است اما نمی توان برای جامعه یک نسخه واحد پیچید…»

 

در این رابطه توجه به نکات زیر دارای اهمیت است:

۱- عقل همیشه حکم می کند که بین خوب و بد، خوب را انتخاب کنیم. بین خوب و خوب تر، خوب تر را انتخاب کنیم و بین بد و بدتر در شرایط اضطرار بد را انتخاب کنیم. خانم واشیانی پور قبول دارند که چادر حجاب برتر است، اما آن را انتخاب نمی کنند؛ لذا این انتخاب او نشان می دهد که تصمیمش عاقلانه نیست و بر اساس معیارهای دیگر… می باشد.

۲- مسئولین نظام اسلامی اگر به معنای حقیقی کلمه پی به سنگینی بار مسئولیت برده باشند تلاش می کنند نسبت به لوازم آن دقت کافی داشته باشند. اگر بدانند از عهده کاری بر نمی آیند یا شخصی هست که بهتر می تواند آن را انجام دهد یا با تقواتر است، مسئولیت را به او واگذار می کنند. اگر ببینم که افراد فرهیخته دیگری هستند که نسبت به این امر ملتزم هستند صحیح نیست که در این مسند باقی بمانم.

۳- ایشان می داند که چادر حجاب برتر است اما او این گزینه برتر را کنار می گذارد و به گزینه حداقلی اکتفا می کند. از کجا معلوم ایشان و امثال ایشان در سایر امور نیز گزینه های برتر را کنار نگذارند؟ مثلا چند طرح فرهنگی باشد و طرح کارآمد و انقلابی تر را کنار بگذاریم و طرحی را که در درجه بعدی اهمیت و کارآمدی قرار دارد را به خاطر اینکه بیشتر به مذاق ما خوش می آید انتخاب کنیم!

۴- در سوره بقره داستانی از قوم بنی اسرائیل ذکر شده است که جای تامل زیاد دارد. برای بنی اسرائیل از آسمان مائده نازل می شد و از نعمت های بهشتی متنعم بودند. پس از مدتی آنها از موسی (ع) درخواست کردند که از خدایت بخواه که به ما از آنچه در زمین می روید بدهد و آنها غذای زمینی را طلب کردند. خداوند به خاطر این کفران نعمت آنها را سخت مواخذه کرد. علت اصلی این مواخذه و واکنش یک چیز است که در نظر ما اصلا جایگاهی ندارد: «قال اتستبدلون الذی هو ادنی بالذی هو خیر…» آیا چیزی را طلب می کنید که نسبت به آنچه که بهتر است پایین تر است؟ لذا در اینجا درخواست گزینه های پایین تر سبب هبوط یک ملت می شود «اهبطوا مصرا فان لکم ما سألتم». سپس در ادامه این مجازات می گوید: «فضربت علیهم الذله والمسکنه و بائوا بغضب من الله». این رفتار بنی اسرائیل سبب ذلت و فقر در بین آنها شد و مشمول غضب الهی شدند.

لذا اگر فرهنگ و خواسته های مردم به سمت گزینه های پایین تر باشد آن ملت دچار قهر و غضب الهی می شود و روی سعادت را نخواهد دید.

۵- مسئولین بدانند دیگر رفتار و سبک زندگی آنها امری شخصی برای آنها نیست؛ بلکه این امر در جلو دید مردم قرار دارد و اگر با سبک زندگی خود جلو بیایند و ارزش ها را تقویت کنند و الگو شوند در پیشگاه خدا مأجورند و اگر ارزشی به واسطه عمل آنها کمرنگ شود و باعث شود عده ای به واسطه نگاه به ایشان ارزشی را نادیده بگیرند سبب خشم و غضب الهی خواهد شد.

۶- خانم واشیانی پور و امثالهم بدانند اگر افرادی مطالبه می کنند که او عملکرد بهتری داشته باشد اسم این کار تندروی نیست، بلکه دعوت به خیر و امر به معروف است. این برای ما یک فرصت است نه تهدید و بایستی آن را ارج نهاد و سعی کرد به مطالبه درست پاسخ زیبا و عملکرد مناسب نشان داد، نه اینکه آن را تخطئه کرد.

۷- البته هرگونه فحاشی و تهمت زنی از پایه و اساس نادرست و زشت است و اگر کسی چنین اقداماتی را انجام دهد کار او انحرافی است، نه تندروی. چرا که به قول رهبر انقلاب تند رفتن در مسیر حق (صراط مستقیم) خود یک ارزش است.(+)

8) تعجب ما از اعضای به اصطلاح اصولگرای شورای اسلامی است. در شهر شهیدپرور اصفهان که هزاران شهید تقدیم نظام اسلامی و ارزش هایی چون حجاب و عفاف شده است آیا شایسته است که خانم واشیانی پور که یکی از مهمترین ارزش ها که حجاب برتر است را انتخاب نکرده است به عنوان سخنگو انتخاب شود؟ آیا فکر نمی کنند انتخاب آنها سبب تاثیر منفی روی فرهنگ جامعه بگذارد و عدول از آرمان ها و پایین آمدن از ارزش ها را نهادینه کند؟ آیا انتخاب یک خانم غیر چادری به عنوان سخنگوی شورا که  بیشتر در دید رسانه ها و مردم باشد نشان دهنده عدول اعضای شورا از ارمان ها و نادیده گرفتن فرهنگ اصیل اسلامی و بومی مردم این شهر نیست؟ آیا این انتخابشان اثر سوء بر فرهنگ اصیل مردم نخواهد گذاشت؟ انتظار می رود در این انتخاب خود تجدید نظر کنند و امثال ایشان به عنوان عضو عادی شورا مطرح باشند نه در پیشانی و جلو دید عموم مردم.

(این مطلب در خبرگزاری ندای اصفهان هم آمده است.)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی