تواصی (وتواصوا بالحق و تواصو بالصبر)

بیان مباحث و تحلیل های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با محوریت امر به معروف و نهی از منکر ازجامعه و تحلیل رخداادها و موضوعات روز

تواصی (وتواصوا بالحق و تواصو بالصبر)

بیان مباحث و تحلیل های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با محوریت امر به معروف و نهی از منکر ازجامعه و تحلیل رخداادها و موضوعات روز

تواصی به حق و تواصی به صبر دو رفتار مهم انسان های رستگار و مومن می باشد که در کنار ایمان به خدا و انجام اعمال صالح به آن اقدام می کنند و وجه تمییز آنها با انسان های زیانکار ( ان الانسان لفی خسر) می باشد.
در این وبلاگ مطالب فرهنگی- اجتماعی و سیاسی با محوریت امر به معروف و نهی از منکر گذاشته می شود. در این وبلاگ مباحث، موضوعات، رویدادها و تحلیل های به روز جامعه در حد توان و وسع قرار داده می شود.
امید است، نشر این مطالب باعث ارتقای بینش مخاطبین و توصیه های آن سبب ارتقای رویکرد اصلاحی در جامعه گردد.

  • ۰
  • ۰

طی دو سال گذشته رهبر معظم انقلاب در چندین نوبت نسبت به حمایت از جوانان مومن انقلابی و فعالیت های خودجوش آنها تاکید کرده اند و در این راستا شورای عالی انقلاب فرهنگی را مکلف به اقدام در این عرصه و رفع موانع کار جوانان انقلابی نمودند. در طی این مدت متاسفانه هیچ خبری از برنامه ریزی برای حمایت از جوانان انقلابی نشده است و اکنون بالعکس شاهد مقابله، سنگ اندازی و برخورد با جوانان مومن انقلابی بوده ایم تا بدانجا که مقام معظم رهبری اخیرا هشدار دادند که جوانان مومن انقلابی را با برچسب افراطی نکوبند. و تا کنون تنها حامی جدی جوانان مومن انقلابی امام خامنه ای بوده اند و بقیه اقدام در خور شانی در این عرصه انجام نداده اند.

در این رابطه مواردی که برای حمایت از جوانان انقلابی ضرورت دارد که مسئولین و متولیان امر انجام دهند را اشاره می نماییم:

1) اولین ضرورت مهم برداشتن موانع از مسیر جوانان انقلابی می باشد. اما این موانع چه چیزهایی می باشد؟

1.1 قوانین دست و پاگیر: بعضا برای اجرای یک برنامه ی فرهنگی دست اندازهای به ظاهر قانونی وجود دارد که روند اجرای کارها را کند می کند. صدور مجوز برای برگزاری نشست های فرهنگی، صدور مجوز برای انتشار نشریه، هماهنگی با دستگاه های دولتی و... که بعضا صدور این مجوزها مدت زیادی طول می خورد و بعضا وقتگیر می باشد. در صورتی که این سخت گیری ها بیشتر باید برای مباحث ضد ارزشی باشد، نه مباحث دینی وانقلابی که توسط افراد موجه انجام می شود. لذا تسریع در اعطای مجوزها ، حذف تشریفات دست وپاگیر ، مساعدت و همکاری برای مباحث ارزشی ضرورت زیادی دارد تا حواشی کار سبب دلسرد کردن، خستگی و یا اتلاف وقت جوانانی که به صورت خودجوش و عنداله قدم برمی دارند نشود.

2.1 در اختیار قرار دادن امکانات عمومی به جوانان انقلابی

  خیلی از امکانات عمومی فرهنگی بدون استفاده باقی مانده اند و یا در خیلی از اوقات خالی است و می شود آنها را برای برگزاری برنامه های فرهنگی در اختیار جوانان انقلابی قرار داد. مثلا خیلی از سالن های آمفی تئاتر را برای برگزاری جلسلات فرهنگی، کرسی های آزاد اندیشی و... در اختیار تشکل های فرهنگی جوانان گذاشته شود. متاسفانه وقتی جوانان درخواست استفاده از این امکانات را می کنند به آنها گفته می شود که هزینه کرایه آن را بپردازند در صورتی که آنها هیچ بودجه و تمکن مالی ندارند.

بنابراین بایستی موانع استفاده از امکانات عمومی به ویژه آنهایی که در اختیار دولت و نهادهای عمومی است برداشته شود.

3.1  برداشتن تنگ نظری ها نسبت به جوانان

خیلی از جوانان در مساجد و اماکن مذهبی دیگر خواهان فعالیت هستند اما از طرف بعضی افراد مسن طرد می شوند به دلیل اینکه اولا جنب و جوش جوانان را نمی پسندند و بعضی از آنها به اقدامات آنها بدگمانند. عده ای نیز جایگاه هیئت امنا و... را برای خود منصبی اعتبار آور لحاظ کرده اند و می ترسند با فعالیت جوان ها آنها از دور خارج شوند لذا مانع تراشی می کنند.

1.4 اتهام زنی بی اساس به جوانان

متاسفانه مشاهده می شود اتهامات بی اساسی به جوانان انقلابی نسبت داده می شود. آنها را بعضا ریا کار می خوانند، به آنها انگ تندروی می زنند، آنها را قانون شکن خطاب می کنند و بدون بررسی دقیق این اتهامات آنها را منزوی و محدود می کنند.

2. حمایت از جوانان انقلابی

یکی از ضروریات حمایت مالی از فعالیت های جوانان است؛ به ویژه به خاطر اینکه جوانان از پشتوانه مالی برخوردار نیستند. بایستی طرح های نو و آنهایی که در مقابل حرکت دشمن است توسط ارگان های دولتی و عمومی حمایت شود که متاسفانه شاهد این امر نیستیم.

3 تلاش جهت اشتغال جوانان مومن انقلابی

خیلی از جوانان مومن انقلابی اکنون مشکل اشتغال دارند. به ویژه اینکه با چند محدودیت هم مواجه هستند. اول اینکه در صورتی که بخواهند در بخش خصوصی فعالیت داشته باشند بایستی وقت بیشتری را صرف کار کند که سبب می شود دیگر نتواند به فعالیت های فرهنگی و دینی وقت بگذارد و مجبور است از انجام آنها چشم پوشی کند. دوم اینکه متاسفانه بعضا در مشاغل خصوصی شئونات اسلامی رعایت نمی شود و آنها به این دلیل در آن عرصه ها نمی توانند حضور پیدا کنند و یا اینکه از بدو امر آنها را جذب نمی کنند. سوم اینکه مشاهده شده است در بعضی استخدام ها جوانان انقلابی کنار گذاشته می شوند. مساله چهارم این است که جوانان غالبا سرمایه لازم را جهت راه اندازی کسب و کار توسط خود  ندارند.

لذا باتوجه به اینکه خیلی از این جوانان تخصص در زمینه های مختلف را دارند و دارای تعهد فراوان به کار و ارزش های انقلاب اسلامی هستند و البته جامعه و نظام اسلامی به حضور چنین نیروهایی نیاز شدید دارد، آنها بایستی در اولویت جذب و استخدام قرار گیرند. این کار سبب می شود ضمن اینکه آنها در مشاغل خود به نظام اسلامی خدمت می رسانند، در اوقات فراغت نیز مانند عصرها و شب ها به فعالیت های انقلابی و فرهنگی به طور منظم بپردازند.

4. الگوسازی از جوانان انقلابی

 یکی از کارهای مهم در ترویج فرهنگ انقلابی تجلیل از فعالا عرصه های فرهنگ انقلابی است. بایستی از روحیه و فعالیت های ناشی شده از آن که در جوانان انقلابی وجود دارد تجلیل شود. فعالیت های شاخص آنها در شبکه های ملی و استانی صدا و سیما انعکاس پیدا کند. بایستی از تلاش و وقت گذاری و دستاوردهای آنها تجلیل شود تا مردم خادمان واقعی خود را بشناسند و این یکی از بایسته های مقابله با جنگ نرم دشمنان است. بایستی از کار آنها در جامعه الگوسازی شود. متاسفانه شاهد هستیم به جای حضور و تجلیل از جوانان فعال فرهنگی انقلابی از بازیگران سینما، خوانندگان موسیقی، ورزشکاران که قشر زیادی از آنها پایبندی لازم به مباحث دینی ندارند تجلیل و تقدیر می شود. با این کار سبک زندگی غربی و لاابالی گری ترویج می یابد و فرهنگ منحطشان الگوسازی می شود.

5. تجلیل از فعالین فرهنگی انقلابی

از جوانانی که با ایده، برنامه و تلاش خود در عرصه فرهنگی تلاش می کنند بایستی توسط ارگان های مسئول تجلیل شود. این کار سبب فرهنگ سازی در جامعه و در کنار آن روحیه دادن به فعالین این عرصه می باشد.

6. استفاده از ایده و تجارب جوانان برای برنامه ریزی کلان کشور

جوانان انقلابی که الحمدلله دارای تخصص و تجارب فرهنگی بالایی هستند ظرفیت زیاد فکری برای برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی و عرصه های دیگر دارند. بایستی از آنها به عنوان مشاور یا نیروهای برنامه ریز و پیگیر استفاده کرد تا به پویایی و تعالی برنامه ها کمک شود.

7. پاسخگویی مسئولین به سوالات و انتقادات جوانان

جوانان آرمان خواه هستند و از عملکرد خیلی از مسئولین سوال و انتقاد دارند. ضرورت دارد که مسئولین وقتی را جهت ارائه گزارش و پاسخ به سوالات جوانان انقلابی قرار دهند و علت اقدامات خود را تشریح کنند و در صورتی که انتقادات جوانان وارد است سعی کنند اقدامات خود را اصلاح کرده و ارتقا بخشند.

 

 8) حمایت معنوی علما و بزرگان

 ارتباط جوانان با علما و بزرگان دارای اهمیت می باشد. این امر سبب بالا رفتن بینش فکری جوانان می شود و موجب می شود جوانان از انحرافات و لغزش ها مصون بمانند و البته ارتباط دو سویه سبب هم افزایی و افزایش روحیه طرفین هم می گردد. متاسفانه ارتباط جوانان با علما و اساتید صاحب علم و بصیرت کم می باشد. بعضا جوانان تقاضای دیدار و مصاحبت با علما را دارند ولی دست رد به سینه آنها زده می شود. لذا وظیفه بزرگان است که جوانان را جذب کنند و پای سخن آنها بنشینند و آنها را راهنمایی کنند و از آنها حمایت معنوی داشته باشند.

در پایان این نکته را متذکر می شویم که باتوجه به تهاجم فرهنگی دشمن و سرمایه گذاری آنها در انحراف جامعه حمایت همه جانبه همه اقشار از جوانان انقلابی ضرورت فراوان دارد. به مسابه میدان جنگ و دفاع مقدس که از جوانان حمایت می شد اکنون نیز از پاسدارندگان فرهنگ دینی با ابزارهای مختلف حمایت شود.

  • ۹۵/۰۱/۰۴
  • روح اله عباسیان جزی

انقلابی

جوانان

حمایت

مومن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی