تواصی (وتواصوا بالحق و تواصو بالصبر)

بیان مباحث و تحلیل های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با محوریت امر به معروف و نهی از منکر ازجامعه و تحلیل رخداادها و موضوعات روز

تواصی (وتواصوا بالحق و تواصو بالصبر)

بیان مباحث و تحلیل های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با محوریت امر به معروف و نهی از منکر ازجامعه و تحلیل رخداادها و موضوعات روز

تواصی به حق و تواصی به صبر دو رفتار مهم انسان های رستگار و مومن می باشد که در کنار ایمان به خدا و انجام اعمال صالح به آن اقدام می کنند و وجه تمییز آنها با انسان های زیانکار ( ان الانسان لفی خسر) می باشد.
در این وبلاگ مطالب فرهنگی- اجتماعی و سیاسی با محوریت امر به معروف و نهی از منکر گذاشته می شود. در این وبلاگ مباحث، موضوعات، رویدادها و تحلیل های به روز جامعه در حد توان و وسع قرار داده می شود.
امید است، نشر این مطالب باعث ارتقای بینش مخاطبین و توصیه های آن سبب ارتقای رویکرد اصلاحی در جامعه گردد.

  • ۰
  • ۰

خندوانه یا... !؟

یکی از برنامه های تلویزیونی که در کورس برنامه ها قرار دارد برنامه ی خندوانه است که با اجرای رامبد جوان دارد هرشب در بهترین ساعت برای مخاطبین پخش می شود. این برنامه مبدل شده است به برنامه ای برای ترویج سبک زندگی منحط بازیگران سینما و تلویزیون، ترویج بی حیایی و بی غیرتی و به استهزا گرفتن ارزش های دینی و اسلامی، ترویج غنا و موسیقی و ارائه ی انواع موسیقی های مطرب و....

در این برنامه هر روز یک یا دو بازیگر یا خواننده موسیقی دعوت می شود و در رابطه بازندگی آنها، خاطرات آنها مسائل شخصی، کاری و دیدگاه هایشان سوال می شود و از آنها سوالات خنده دار پرسیده می شود یا بازیگران جوک های مختلف را بیان می کنند و ... از برنامه های موجود در آن تقلید صداست که بعضا صدای حیوانات، ماشین و... تقلید می شود. و کلا وقت مخاطبین را با جذابیت کاذب به بطالت  می گذارنند.

در روزهایی که بازیگر زن دعوت می شود مشکلات و هنجارشکنی ها دوچندان می شود. مثلا در روز شنبه 3 مرداد 94 از خانم ریما رامین فر  که بازیگر سریال پایتخت است دعوت شده بود که موارد خلاف حیا و ارزش های دینی و ترویج مباحث ضدفرهنگی زیادی داشت که به تعدادی از آنها  اشاره می شود:

1) مجری برنامه (رامبد جوان)   از خانم بازیگر ( ریما رامین فر) می خواهد که لبخند 5 ثانیه ای بزند! و پس از آن حضار برای او کف بزنند.

2) شوخی های بسیار بین مجری مرد و بازیگر زن که با هنجارهای دینی منافات دارد.

3) از یکی از بازیگران مرد سریال پایتخت در رابطه با خانم رامین فر سوال می شود ( در یک مستند از پیش ساخته شده) و او از ایشان که نا محرم است خیلی تعریف می کند و اینطور بیان می کند که من خواهر ندارم ولی ایشان جای خواهر را برای من پر کرده است.( یعنی اینقدر رابطه ما صمیمی است.) و...

4) مجری از ایشان معنی اسمش را (ریما) می پرسد که خیلی معنی آن را بلد نبود و می گفت در زبان انگلیسی به معنای قافیه است. مجری یک معنای دیگر را از آن می گوید و می گوید پس خیلی منظم و ردیف هستید! و حضار را سوق می دهد که تشویق کنند.

5) جناب خوان یک بازیگر عروسکی است که لهجه ی آبادانی دارد و با لهجه ی آبادانی اقدام به شوخی با خانم بازیگر می کند. در بخشی از کار یک ترانه با اسم ریما و فامیل رامین فر درست می کند و حضار هم دست می زنند. و بدین نحو برای یک بازیگر زن شعر درست می کند و به راحتی قبح زدایی می شود. و بازیگر زن نیز استقبال می کند و می خندد. و ترویج بی حیایی و بی عفتی به اوج می رسد.

6) نکته ی دیگر ریلکس بودن بازیگر زن در برنامه است به نحوی که به راحتی روی مبل لم می دهد. با دست و صورت به بیان عواطف و احساسات و شادی و... می پردازد و به نوعی عشوه گری می پردازد.

7) قهقهه زدن های مکرر و موزیک وار  رامبد جوان که مجری برنامه است پای ثابت برنامه هرشب است.

8) موسیقی مطرب بندری  و خوانندگی جناب خان که با دست زدن های حضار نیز پای ثابت برنامه است.

9) مجری از بازیگر زن می پرسد که چگونه به زندگی می رسد او می گوید حدود 15-16 ساعت به خاطر مردم در سر صحنه حاضر بودم. البته سختی دارد ولی به خاطر مردم و اینکه از برنامه لذت می برند و...  و به این سمت کار را بازیگر و مجری فداکاری و... به مردم القا می کنند و این سبک زندگی زن را ترویج می دهند.

10) مجری و آقاخان شوخی های زیادی با بازیگر می کنند به نحوی که خانم رامین فر از شدت قهقهه زدن چندین بار از حال رفت!

11) مجری برنامه می خواهد تندیس برنامه را اهدا کند و ایشان با این جمله لوح را تقدیم می کند: لوح را با عشق و علاقه تقدیم شما می کنیم و از این که اینقدر راحت، گرم و مهربان بودید تشکر می کنیم!!!.

12) در آخر  خانم رامین فر می خواهد که از برنامه برود که یک دفعه مجری دوان دوان به سمت او می رود و از او می خواهد بایستد و کاریکاتوری که از او کشیده شده! را به او می دهد و بازیگر زن هم با افتخار آن را می گیرد و نشان حضار می دهد.

اینها نمونه هایی از حرمت شکنی ها و گستاخی های حدود 40 دقیقه از برنامه 90 دقیقه ای است. و در این برنامه و روزهای قبل و بعد موارد دیگر به وفور وجود دارد و موارد عنوان شده مشتی از خروار است.

متاسفانه هیچ نظارتی بر این برنامه وجود ندارد و به راحتی حریم حجاب و حیا توسط آن دریده می شود.

مگر بازیگران سینما و تلویزیون چه چیزی دارند که از زندگی آنها و نظرات آنها و ... پرسیده و الگوسازی می شود. به جز بی حیایی و بی غیرتی و.... چرا تلویزیون بایستی جولانگاه این طیف با سبک زندگی و دیدگاه های منحط باشد؟ مگر تلویزیون نبایستی مانند یک دانشگاه عمل کند؟ چرا با هر طرفندی سعی کرد مردم را خنداند؟ مگراز قهقهه زدن نهی نشده است؟ مگر نبایستی حریمی بین سخن گفتن مرد و زن نا محرم باشد؟ چرا بی حیا سخن گفتن زنان ترویج و تشویق می شود؟ چرا اسامی بی هویتی چون ریما تبلیغ و توجیه سازی می شود؟ آیا رامبد جوان حاضر است برای خواهرش شعر ساخته شود و برایش بخوانند و کف بزنند؟ رئیس صدا و سیما چه طور؟   خاطرات و تجارب بی محتوای بازیگران و خوانندگان چه چیزی جز لودگی را ترویج می کند؟ و هزاران پرسش دیگر که من از دیدن این برنامه شرمم شد و اینکه ما چقدر از اهمیت حیا و عفاف می گوییم و علما چقدر خون دل می خورند و عده ای به راحتی با امکانات مملکت امام زمان(عج) در بهترین ساعت ها تلویزیون در دستشان است و همه ی سنت ها و آداب و سبک زندگی حیاگونه و اسلامی را خدشه دار می کنند و قبح زدایی می کنند و متاسفانه بعضی مداحان مثل سعید حدادیان نیز از این برنامه حمایت می کنند. از مسئولین نظارتی می خواهیم از خواب غفلت بیدار شوند و جلوی ادامه ی پخش این برنامه را بگیرند و برنامه سازان آن را مجازات کنند. والسلام علی من التبع الهدی

روح اله عباسیان جزی- کارشناس مباحث فرهنگی 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی